Bestuur
De Dopingautoriteit kent een driehoofdig bestuur, bestaande uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De secretaris is benoemd op voordracht van NOC*NSF, terwijl de penningmeester is benoemd op voordracht van het Ministerie van VWS. Voor een overzicht van de samenstelling van het bestuur aan het einde van het verslagjaar wordt verwezen naar bijlage 2.
Het bestuur hanteert een bestuursmodel waarbij de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken en ook voor de beleidsvoorbereiding en -uitvoering aan de directeur zijn gedelegeerd. Het bestuur bestuurt met andere woorden ‘op hoofdlijnen’.
Raad van Advies
De Dopingautoriteit kent een statutair verankerde Raad van Advies. Ultimo 2014 bestaat de Raad uit zeven personen (waarmee de Raad compleet is), die allen een specifieke belangengroep of een specifiek kennisgebied vertegenwoordigen. De AtletenCommissie heeft er bovendien voor gekozen een vaste vervang(st)er aan te wijzen die in voorkomende gevallen het vaste Raad van Advies-lid namens de AtletenCommissie vervangt. De Raad heeft als taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het bestuur. De Raad komt enkele malen per jaar bijeen. Voor een overzicht van de samenstelling van de Raad van Advies wordt verwezen naar bijlage 2.
Bureaupersoneel
De Dopingautoriteit kent in het verslagjaar twee afdelingen (Controle en Preventie), een staf van drie personen en een secretariaat van twee personen. De formatie is tijdelijk uitgebreid met drie personen (de Intelligence Officer en twee documentalisten) ter uitvoering van apart gefinancierde projecten. In de loop van 2014 is de inrichting van het bureau op enkele punten aangepast, door de instelling van een nieuwe afdeling Ondersteuning, waarin alle ondersteunende activiteiten worden ondergebracht. Deze nieuwe structuur wordt van kracht in 2015, waarbij de omvang van het Management Team gelijktijdig wordt teruggebracht van zeven naar vijf personen.
Ultimo 2014 omvatte de bureauformatie 18 personen, met een taakomvang van 15,3 FTE. Voor een overzicht wordt verwezen naar bijlage 3.
Doping Controle Officials (DCO’s)
Naast het vaste personeelsbestand waren eind 2014 17 parttime Doping Controle Officials (11 mannen en zes vrouwen, zie bijlage 4) actief, aangesteld op basis van zogenaamde minimumuren-contracten.
Kwaliteit
Binnen het antidopingbeleid wordt veel waarde gehecht aan het leveren van kwaliteit. Veel dopingorganisaties werken dan ook met kwaliteitssystemen. Dit is met name relevant voor de uitvoering van dopingcontroles: het NDR stelt een ISO-certificaat verplicht om controles te kunnen uitvoeren. Maar ook de andere taken, waaronder het verstrekken van medische dispensaties en het verzorgen van preventie-activiteiten dienen naar onze mening aan ISO-normen te voldoen. De Dopingautoriteit en haar rechtsvoorgangers zijn reeds sinds 1998 ISO-gecertificeerd. In september 2013 verwierf onze organisatie een nieuwe ISO 9001:2008 Certificaat, dat drie jaar geldig is. In 2014 werd een audit uitgevoerd door DEKRA, waarbij geen enkele afwijking gerapporteerd werd.
In mei 2011 werd een Klachtenprocedure vastgesteld en op de website gepubliceerd. Er is ook in 2014 opnieuw geen enkele maal van deze procedure gebruikt gemaakt.
Geneesmiddelen Dispensatie Sporter-commissie (GDS-commissie)
Eén van de bepalingen uit het dopingreglement betreft de procedure rondom het gebruik van dopinggeduide geneesmiddelen. De Dopingautoriteit heeft ten behoeve van de Nederlandse sportbonden een commissie geïnstalleerd, de Geneesmiddelen Dispensatie Sporter-commissie (GDS-commissie), die bestaat uit onafhankelijke artsen. Zie voor de samenstelling bijlage 2.